27 Mart 2013 Çarşamba

Roaccutane Süreç(ler)im..

       Bir önceki yazımda da belirttiğim gibi bu ilaçla yüzleşmeye lise sonda karar vermiştim.Uzun yıllar çeşitli kozmetik ve ilaç denemeleriyle elde edemediğim başarılar yüzünden her türlü yan etkiyi göze alarak gittim doktora.Kendisi çok uzun zaman önce teklif etmesine rağmen bu tedaviyi,neden ısrarla yanaşmadığım konusuna gelirsek..
       Neymiş karaciğer fonksiyonlarını bozuyormuş,karaciğerde yağlanma yapıyormuş,sivilcelerden kurtulayım derken ciğerimden olmaya değer miymiş,şiddetli sırt ağrıları mı dersiniz,kısırlık mı dersiniz,depresyon mu dersiniz artık daha neler neler..Sanırsınız ilacı kullandıktan sonra cildim güzelleşecek ama 10 yıl yaşlanmış olacağım..Evet bu yan etkiler doğru,kısırlık hariç.İlacın prospektüsünde de bütün ayrıntılarıyla yer alıyor zaten.Ama bütün yan etkiler herkeste ve eşit oranda görülecek diye bir şey yok.Bir kere kısırlık söylentileri nerden kimden çıktı bilmiyorum ama kullanıp da sonradan çocuk sahibi olamadığını ifade eden kimse görmedim.Öyle olsa doktor verir mi zaten.Doktorumun bu konuda açıklaması da şuydu,ilaç kısırlık yapmıyor,sadece tedavi süresince hamile kalmayı yasaklıyoruz çünkü fetüs üzerine etkileri çok ciddi boyutlarda,bebeğin sakat doğma olasılığı yüksek olur,evli kadınlarda her ay uyguladığımız rutin kan tahlillerine ek olarak gebelik olup olmadığına da bakıyoruz,tedavi bittikten 1 ay sonraya kadar gebe kalınmadığı sürece sorun yok,sonra hemen gebe kalınabilir ve bebeğe de zararı olmaz yani senin korkmanı gerektirecek bir sorun yok demişti.Nitekim,algıda seçicilikten olsa gerek internet araştırmalarıma devam ederken daha önce tedavi görüp sonradan bebek sahibi olan bir sürü insana denk geldim.Depresyona meyil görülebileceği de doğru,ve fakat ben ki depresyona eğilimli olmama rağmen  iki roaccutane sürecimde de depresyon yaşamadım.Sırt ağrılarım tedavinin ortalarında başlıyordu ama sadece sabah uyanmaya yakın oluyordu gün içinde de sorun yok yani.Karaciğer konusuna gelirsek,ilaca başlamadan önce ve tedavi süresince düzenli aralıklarla kan tahlilleri yapılarak karaciğer fonksiyonlarında bir bozulma olup olmadığı değerlendiriliyor ve en ufak bir sorunda tedavi dozajı yeniden ayarlanıyor ya da bıraktırılıyor.Bende iki tedavim boyunca da bir sorun olmadı.Yani bunda da kesin çıkar bir aksilik derken yeterince rahat tedavi süreçlerinden geçtim neyse ki.
       Yine çok konuştum,tedaviyi özetlemek istiyorum.Sivilcelerim çok irinli değildi ama cilt altında ve ağrılı oluyordu.Boy,kilo ve yaş hesabıyla bir dozaj ayarlandı ve kullanmaya başladım.Kaç mg kullanıyordum ya da günde kaç kere kullanıyordum hatırlamıyorum.Ama düzenli ilaç kullanamayan biriyim ve örneğin günde 3 kere kullanmam gerekiyorsa ben unutup 2 dozu ya da 3 dozu bir anda içiyordum.Tabi siz doktorunuzun önerisinden çıkmayın yine.Neyse ilk bir-iki ay daha çok sivilce çıkacağı sonra azalmaya başlayacağı söyleniyordu ama bende aman aman bir artış olmadı.İlk bir ay cildimde herhangi bir gelişme yoktu ama cildim kurumaya başlamıştı ve dudaklarım öyle çatlıyordu ki gülemiyordum ağlayamıyordum,yemek bile yiyemiyordum.Kışın dudakların kuruması gibi bir kuruma değil bu,baya yarıklar oluşuyor ve kanıyor.Doktor bepanthene merhem önermişti.Çatlamasına engel oluyordu ama bu sefer de dudaklarım kabuk kabuk soyuluyordu.Kozmetik markaların nemlendiricileri de pek bir işe yarıyor diyemem.Burada da eczacım devreye girdi ve bana önerdiği ürün gerçekten mucize gibiydi,beni tamamen eski dudaklarıma geri kavuşturmuştu.Sizi bu değerli bilgiden mahrum bırakmak istemem.Uriage'ın dudak balmı.Sene 2006da 20 küsür liraydı ama kuruşuna kadar değer.Neyse tedavinin ikinci ayında yeni sivilcelerim çıkmamaya başlamıştı ve cildimin yağlanmamasından ve parlamamasından son derece memnundum.Üstelik sırtımdaki sivilceleri de geçirmeye başlamıştı ve her gün yıkamak zorunda kalacak kadar yağlanan saçlarım artık yağlanmaz olmuştu.Daha ne istiyim :)
3. ay burnumdaki siyah noktalar iyice yüzeye çıkmaya başlamıştı ve pütür pütürdü.Evet pek hoş bir görüntü değil ama temizlendiklerini gördükçe umursamıyordum bile.Sivilcelerim de epey geçmişti.Yüzümdeki kızarıklık ve izler de azalıyordu.Tabi bu tedavi süresince güneş olsun olmasın yüksek koruma faktörlü bir koruyucu sürmeden çıkmamak gerekiyor.Ama ben güneş kremi kullanmayı hiç bir zaman sevemediğimden çok güneşe maruz kalmayacaksam sürmüyordum.
4. ay ne sivilce kaldı ne siyah nokta ne yağ aman allahım bebek gibiydi yüzüm :) İzler tamamen geçmese de epey azalmıştı,öyle ki fondöten sürmeden dışarı rahatlıkla çıkabilecek durumdaydım.Yine de giderek azalan dozlarla 2 ay daha kullanmaya devam ettim ilacı.Bıraktıktan sonra da 1 ay kadar cilt ve saç kurulukları devam ediyor,ilaç vücuttan tamamen atılmadığı için.Sonra cildimin yağ dengesi yerine geldi tabi ama sivilcelerim ve siyah noktalarım artık çıkmıyorlardı.Önceden her gün temizleyiciyle temizleyip gerekli bakımı yapmazsam berbat görünen ve anında yeni sivilcelere yer açan cildimi artık sadece duru suyla yıkamak yeterli oluyordu.İlk 6-7 ay hiç çıkmadı.Sonra ara ara tek tük çıkmaya başlamıştı ama dert değildi,çıkıyor ve fazla can sıkmadan geçiyorlardı.Ama tedavinin üstünden yaklaşık bir yıl geçtikten sonra 3er 4er çıkarmaya başladım ve bebeksi görüntünün bozulması depresif eğilimlerimi de artırıyordu :) Böylece daha kısa süren ve daha az doz uygulamalı ikinci tedavim başladı.İlk tedavide gördüğüm etkiler çok daha hızlı gerçekleşti.İlk tedavi 6 ay ikinci tedavi 5 ay olmak üzere toplam 11 ay kullanmış biri olarak söylüyorum ki,yan etkilerin tamamı kısa sürede geçiyor ve cildinize aşık oluyorsunuz.Şimdilerde hala tek tük çıkar,yaş 23 olmuş artık neyin sivilcesi bunlar bilmiyorum ama başa çıkabiliyorum ve hala bebeksi yumuşaklığı yakalayabiliyorum yüzümde.Bu arada ilacın muadilleri var,zoretanin gibi, içerikleri aynı ama farklı firmaların ilaçları.Doktorunuz daha ayrıntılı yardımcı olacaktır.Ben her ikisini de kullandım.Birini bulamazsam diğerini alıyordum falan.
      Sonuç olarak söyleyebileceğim bir şey varsa o da sabırlı olmanızdır.1 ay 2 ay sonuç göremedim diye kafanıza göre tedaviyi yarıda kesmeyin ve doktorunuzla iletişimde olun.Sivilcelerim geçti diye de kesmeyin,yine doğru zamanı doktorunuz bilecektir.Kontrollerinizi düzenli yaptırır ve doktorun tavsiyelerine uyarsanız en rahat şekilde atlatırsınız bu süreci.Sonuçlarıysa paha biçilemez :)
     Kolay gelsin :)

2 yorum:

  1. merhaba ;cok guzel ozetlemıssın moral kaynagım oldun :) ama bende 15 gundur bu ilacı kullanan bi insan olarak sana benım için cok onemli olan bir soruyu sormak istıyorum tedavı bıtınce solaryuma gırebılıyormuyuz ? hanı cıldı ınceltıyormuş ya, o yuzden cok tedırgınım solaryum tutkunu olan bi insan olarak :/ ben doktora sormakı unuttum ve kontrolume daha 15 gun varda ...

    YanıtlaSil
  2. öncelikle geçmiş olsun:) düzenli kontrollerini vaptırmayı ihmal etme ve sakın kafana göre bırakayım falan deme,ilk başlarda etkisini fark edemeyebilirsin hatta daha da kötüleştiriyor gibi gelebilir çünkü..solaryuma ilacı kullandığın sürece giremezsin,hatta emin değilim ama bıraktıktan bir süre sonrasında da giremeyebilirsin.Cilt hassaslaşıyor ve lekelenmeye müsait hale geliyor,ama ilacı bıraktıktan 4-5 ay sonra bir sıkıntı olmaz diye düşünüyorum.Yine de mutlaka doktoruna danış yanlış yönlendirmiş olmayayım.Sorduktan sonra doktorun ne dediğini paylaşırsan mutlu olurum,belki başkalarının aklına da takılıyordur,umarım sonuçtan memnun kalırsın:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...